Разом до перемоги!
Увійти Особистий кабінет
Кол-центр 24/7 0-800-501-148
Кол-центр 24/7 0-800-501-148
Мобільні телефони (050) 488-80-63 (067) 521-15-70
Стаціонарний телефон (0522) 35-68-51
Підтримка онлайн [email protected]
Увійти Особистий кабінет
Меню
Закрити
Натисніть кнопку Esc для виходу з пошуку

Ігор Судак, гендиректор "ВС Енерджі Інтернейшнл Україна": Енергетика має працювати надійно навіть в умовах війни

12.09.2022 |
Ігор Судак, гендиректор "ВС Енерджі Інтернейшнл Україна": Енергетика має працювати надійно навіть в умовах війни

 Ігор Судак, директор компанії "ВС Енерджі Інтернейшнл Україна", що об’єднує в єдиній системі управління групу з п’яти українських обленерго, в ексклюзивному інтерв'ю розповів про виклики, з якими зіткнулася енергетична система України, непопулярні рішення, які довелося приймати, підготовку до опалювального сезону та допомогу ЗСУ

 

Пане Ігорю, які зміни відбулися в роботі групи компаній VS Energy, починаючи з 24 лютого 2022 року?

 

Знаєте, для мене ця робота та енергетика загалом – не просто бізнес. Це серйозна і відповідальна частина життя, пов'язана із забезпеченням людей та підприємств продуктом, без якого сьогодні не працює нічого. Це як повітря! Зрозуміло, що вранці 24 лютого ніхто не розумів, як далі розвиватимуться події. Пам'ятаю, я приїхав до офісу, ми домовилися з топ-менеджментом компанії та керівниками обленерго про взаємодію, позначили та розподілили першочергові завдання. Всі наші дії тоді й зараз продиктовані відповідальністю перед споживачами та своїм персоналом.

Війна змінила графіки роботи людей, дехто був переведений на дистанційну роботу, зменшилася кількість робочих годин для офісних співробітників. Фінансові рішення стали більш прагматичними.

Деякі питання ми вирішуємо, працюючи як пожежна команда: є завдання, бачимо необхідність, оперативно вирішуємо її протягом години чи дня. Інші питання вирішуються довше, ніж зазвичай. Але можливо, в цьому і плюс, бо є час уважніше їх вивчити, подумати, ухвалити виважене рішення.

Наші європейські акціонери Віліс Дамбінс та Валтс Вігантс з початку війни часто приїжджають в Україну та беруть участь у координації управлінських рішень керуючої компанії "ВС Енерджі Інтернейшнл Україна", а також регіональних компаній "Херсонобленерго", "Житомиробленерго", "Кіровоградобленерго", "Рівнеобленерго", "Чернівціобленерго".

 

Які непопулярні управлінські рішення вам зараз доводиться приймати?

 

Усі вони пов'язані з фінансовою ситуацією та питаннями безпеки. Частково довелося припинити трудові відносини з працівниками. Через військові дії, враховуючи зміни в державній нормативній базі, деяких співробітників перевели в режим вимушеного простою або на роботу у віддаленому режимі.

 

Чи зупинені інвестиційні програми на час війни?

 

Із початком війни регулятор повністю зупинив виконання інвестиційних програм, які ми почали реалізовувати на початку року. Заборона на виконання тривала близько двох місяців. Потім був тривалий процес погодження змін інвестиційних програм у зв'язку з актуальною ситуацією, ціновими показниками.

Як результат – інвестиційні програми були частково переглянуті. Сьогодні у нас в пріоритеті – підвищення надійності та безпеки енергопостачання. Відбулися значні зміни кон'юнктури ринку – матеріалів, обладнання. На жаль, частина компаній-постачальників в Україні вже або не працюють, або здійснюють розпродаж складів, тому на ринку з'явилося більше імпортного обладнання. Змінились і логістичні процеси, цінові показники. Орієнтуючись на це, ми заново провели тендери.

Сподіваємося, що після закінчення війни зможемо повноцінно повернутися до проектів, які були розраховані на довгостроковий ефект, спрямовані на покращення якості обслуговування та процесів автоматизації управління.

Зараз ми орієнтовані на те, щоб забезпечити максимальну надійність мереж і оперативність дій у разі виникнення форс-мажорних обставин.

 

Як вплинуть на споживачів зміни в інвестпрограмах?

 

Кінцевий споживач сьогодні не відчуває на собі якихось обмежень. Можливо, покращена послуга, яку ми збиралися надати, буде просто відкладена у часі, але базово все працюватиме якісно.

 

Населення зараз сплачує за послуги? Наскільки зріс відсоток неплатежів?

 

Функція операторів систем розподілу (ОСР) полягає у розподілі електричної енергії та обслуговуванні мереж споживачів у технічній частині. Ми практично не займаємось збиранням коштів. Є лише частина клієнтів, яка сплачує за послугу розподілу нашим компаніям безпосередньо. Решту послуги нам оплачують постачальники, які здійснюють збір коштів зі споживачів – населення, виробничих підприємств тощо.

Дякуємо народу України та бізнесу – на сьогодні оплата послуг, хоч і трохи знизилася, але загалом перебуває на досить хорошому рівні. Це надає нам змогу продовжувати якісно виконувати свою роботу.

Враховуючи поточну ситуацію, значно знизився обсяг споживання електроенергії – у деяких регіонах на 20 відсотків. Але є регіони України, де зниження сягає і 50 відсотків. Відбулося істотне зменшення споживання електроенергії у Кіровоградській, Житомирській, Рівненській областях. Це відбулося в основному за рахунок промислових підприємств, які або зупинилися з якихось причин, або скоротили обсяги свого виробництва. Західні регіони країни менше зіткнулися з цією проблемою. Гадаю, згодом там буде приріст споживання через перенесення виробництв на ці території.

 

"Херсонобленерго" фактично захоплено росіянами. Які проблеми це створює для місцевого населення?

 

Дуже важко зараз говорити про місцевих мешканців, основна проблема яких полягає навіть не в проблемах із отриманням електроенергії, а в жахливих умовах життя в умовах російської окупації.

Частина Херсонського регіону на сьогоднішній день знаходиться взагалі без електроенергії. Там, де відбувалися активні бойові дії, електричні мережі зруйновано. І доки ситуація не зміниться, відновити їх буде неможливо. Це стосується правобережної частини Херсонської області.

Нам важко отримати інформацію про те, що зараз відбувається в окупованому регіоні. Офіс "Херсонобленерго" захоплений, звідти приходять лише якась уривчаста, можливо, й фейкова інформація.

До нас звернулася офіційна адміністрація Херсонської області із проханням – у тих регіонах, де є можливість безпечно працювати, відновлювати електропостачання. Зараз ми намагаємося організувати доставку матеріалів, створити декілька нових центрів з обслуговування електричних мереж, де здійснюватиметься комплектація бригад. Намагаємося відновити електропостачання в частині районів, які деокуповані або не були під окупацією, але зазнали руйнувань.

 

Незабаром початок опалювального сезону. Наскільки готова до цього енергетична система?

 

Звичайно, ми маємо обов'язковий план підготовки обленерго до зими, який триває багато місяців. І ми працюємо відповідно до нього.

Разом з тим здійснюється постійний моніторинг технічного стану електромереж, проводиться уточнення обсягів робіт, проведення яких необхідне для готовності експлуатації енергооб’єктів в умовах підвищення струмових навантажень та зниження температури навколишнього середовища. 

Розуміючи, що цієї зими слід очікувати збільшення електроспоживання на побутові потреби споживачів, наші компанії з підвищеною увагою підходять до питань забезпечення готовності розподільної мережі середньої та низької напруги, усувають вузькі місця за пропускною здатністю мереж, перевіряють резервні схеми електрозабезпечення та відновлюють елементи зі зниженим експлуатаційним ресурсом. 

Окрім того, проводяться й інші види робіт, щоб до зими бути максимально готовими. Наприклад, закупівля нових машин для оперативно-виїзних бригад – це одна із складових своєчасного виконання заходів інвестпрограми. Також проводиться закупівля матеріалів та обладнання для поповнення аварійного запасу.

Нинішнього року згідно з рекомендаціями міністерства ми збільшуємо рівень цих запасів, аби підстрахуватися на всі випадки. Зараз вся ця робота ведеться ще активніше, ніж у мирний час.

 

Як ви взаємодієте з місцевими органами влади?

Ми завжди активно взаємодіємо з регіональною владою. Постійно з ними на зв'язку, разом вирішуємо пріоритетні завдання. Зараз одне з основних – стабільне та надійне енергозабезпечення взимку. Також допомагаємо у забезпеченні електропостачання приміщень, призначених під житло для переміщених осіб, а також підприємствам, які хочуть переїхати, відновити чи побудувати новий бізнес.

 

Чи допомагає ваша група населенню та ЗСУ?

 

Багато наших співробітників зараз служать у лавах Збройних сил України – ми допомагаємо їхнім сім'ям, щомісяця здійснюючи соціальні виплати. Група компаній VS Energy з ініціативи акціонерів та менеджменту надає централізовану підтримку Збройним силам України та теробороні. На сьогодні сума такої допомоги сягає більш ніж 60 мільйонів гривень. Наші компанії на місцях підтримують військові частини точково, знаючи, що потрібно бійцям: матеріальне забезпечення, засоби захисту та інше.

 

Будуєте вже повоєнні плани?

 

Зараз найголовніший план – щоб закінчилася війна нашою Перемогою! Першочергове завдання для всіх нас – зупинити кровопролиття і все те божевілля, яке відбувається.

Що стосується планів роботи енергокомпаній, то з 2021 року ми перейшли на так зване РБА-регулювання – тарифну методику, яка дозволяє суттєво покращити ефект від інвестицій та зробити їх більш цільовими для досягнення певних показників.

Завдяки цьому, у нас з'явилася можливість у певний термін істотно знизити терміни відключення споживачів, підвищити якість надання послуг, знизити втрати.

На жаль, у сьогоднішній ситуації ці показники, можливо, залишаться на довоєнному рівні. Але ми розраховуємо, що зможемо повернутися до цієї роботи та вийти на якісно інший рівень обслуговування споживачів та надання їм послуг, коли війна закінчиться.

 

Кажуть, будь-яка життєва ситуація йде на користь. Чому ваш бізнес навчила війна?

 

Це дуже складне питання. Напевно, працювати в більш екстремальних умовах, з меншою кількістю людей виконувати той самий або більший обсяг завдань складного рівня.

Ніхто в цей час не нарікає, що складно, втомився чи мало платять. Війна навчила дивитися на речі, орієнтуючись на те, що потрібно саме зараз. Ставимо більш прагматичні цілі та завдання, адже все має працювати надійно навіть в умовах війни.

 


Стаціонарний телефон (0522) 35-68-51
Підтримка онлайн [email protected]
Канцелярія [email protected]
Канцелярія (0522) 35-82-45 Пн-Чт – з 8:00 до 17:15,
Пт – з 8:00 до 16:00

Соціальні мережі Facebook Telegram